tisdag 15 juni 2010

Det där med genetik


Många verkar vara intresserade av genetik och om och hur mäns och kvinnors intressen och preferenser ärvs ner genom DNA. Många vill till exempel påstå att pojkar är intresserade av bilar redan när de kläms ut på BB. Jag har stött på hur många som helst, bekanta som obekanta, under mina första 7 månader som mamma som känner för att ventilera just detta ämne. Jag försöker då dela med mig av min syn på saken, men får sällan gehör. (Jag håller inte med, om ni undrade.) Och då tänker jag på alla de stackars, stackars män som föddes innan 1900-talet. Då fanns det ju inte bilar. Vad sysslade männen med då? Och varför satte de (männen alltså) inte ihop en bil tidigare om de nu har intresset inprogrammerat i sitt DNA? Jag menar, människorna har ju i alla fall funnits i ca 20 miljoner år. Bilar har funnits i ca 100 år. Jag tycker nog att de där männen var liiiite tröga i startgroparna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar