torsdag 13 maj 2010

Barnböcker

Jag upptäcker en massa nya saker nu när jag återupplever min barndom genom Siri. Till exempel läser jag såklart alla barnböcker med ett mycket mer kritiskt öga. Hur knasigt är det inte att Alfons Åbergs pappa skäller på honom och kallar honom för barnslig när han sölar ner glovet hemma i en lek? I annat fall gillar jag Alfons-böckerna. Det finns många exempel på knasigheter, men de kommer jag inte att gå in på här. En sak som däremot fick mig att haja till och dra på smilbanden häromdagen, var när jag bläddrade igenom Historien om någon. Vad har författaren smugit in i barnboken om inte en FIB!?*


* Ja, jag vet att boken kom ut 1951 och att FIB (Folket i bild) inte blev en "herrtidning" förrän på 70-talet. Men för alla oss som är födda under de senaste 40 åren blir det hela ganska skojigt. Varför ligger det en porrtidning på kaffebordet i barnboken?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar